Mirt nehz diknak lenni? Jogosan merlhet fel a krds, elvgre anyinknak, apinknak, de fleg nagyszleinknek mg nem volt ennyire nehz. Gondolom. Gondolom, mivel az n piciny csaldom kzl n vagyok eddig messze a legjobban iskolzott. Anym mindig bszklkedett a sznts bizonytvnyval, amikor mg ltalnos iskols voltam, s rettenten lusta, hrmas-ngyes… amikor a matematika nehezebb kezdett vlni, akkor pedig kettes tanul. Mr fogalmam sincs milyen lett az a bizonytvnyom, de azt tudom, hogy az rettsgim nem lett annyira rossz, mint vrtk. De milyen is volt az ltalnos? Ht, ahogy n emlkszem… az nem szmt, de ahogy visszagondolok r 21 ves fejemmel, azt kell, mondjam teljesen felesleges egy bizonyos szempontbl. Arra persze j volt, hogy nyolc vig szocializldjon az ember s megtanuljon alapvet dolgokat, mint pldul a helyesrs vagy a szmols, trtnelmnk egy szeglete. Nyolc v viszont sok erre, fleg, hogy a trtnelmnk minden, csak nem aktulis, hogy a helyesrst csak olvasssal s rssal lehet tkletesteni, a szmols pedig kszsg krdse, a matematikt meg minden tizedik ember utlja. Ezen kvl mg rengeteg ra, klnbz dolgok, rengeteg lexiklis tuds. Krdem n, rt valamit az a rengeteg magyar nyelvtan? Semmivel sem tbbet, mint az irodalom – pedig imdtam, faltam a verseket, ebben mindig remek kompetencit mutattam. Krdem n, volt brmi gyakorlati feladat vagy teszt, ami ltal dnteni tudtunk, hogy milyen kzpiskolba menjnk tovbb? Szmomra nem. Oda, ahova felvesznek, meg kzel van. Nem mintha lett volna beleszlsom a dologba. Amgy arra gondoltam, hogy rajziskolba szeretnk menni, mert abban is mutattam kompetencit – szerintem. Itthon viszont nem sokat trdtek ezzel, fleg, hogy a nevelm lnya sokkal gyesebb volt nlam, s kt duds nem fr meg egy csrdsban. Ezen kvl ms nem rdekelt, nem tudtam hova akarok tovbb tanulni, mert nem kaptam jelzlmpkat s biztos tmogatst az iskolban. Nem tantott meg arra, ami egy fiatal elmnek a legfontosabb: hogy miben lehetek j, hogy milyen sok dolog van, ami rdekelhet. Pedig egyszer lett volna a gyerekfejnek: sok ltvnyos dolog, kevs elmlet s rengeteg gyakorlati feladat.
Na de mit hozott a bizonytvny, s otthon mire szntk el magukat? Nem msra, minthogy bedugnak egy kereskedelmi kzpiskolba. Engem, aki vilg letben humn belltottsg volt, a rel s termszettudomnyi trgyakbl pedig csak bukdcsolt (kivve…). Mirt? Mert ez logikus dnts; kereskedelem mindig volt, van s lesz. Kereskedelmi szakember leszek! Hah! Pardsan lerettsgiztem, de szerintetek az lettem? Ht persze, hogy nem. Nmet elkszts voltam, rengeteg rban tanultam a kibaszott nmetet, pedig akkora mr nagyon gylltem. Gazdasgi, ruforgalmi s marketing rim voltak. Rengeteg oldalnyi maszlag, csoportostsok, szmolsok s esszk. De most belegondolva, mit rtem vele? Szerintem semmit. Attl mg, hogy lenyomtk az elmletet a torkomon, mg fogalmam sincs, hogy mit tesz egy cg vezetje, vagy hogyan mkdik a bank. Mert nem gy, ahogyan a knyvekben azt lerjk. Egyedli tnyleges tuds, amit szereztem az a pnztrgpkezels volt. Tudjtok mi a vicc? Csupn annyi, hogy elavult eszkzkkel kellett dolgozni, elavult mdszert tanultunk, ergo, semmit nem rnk vele. Csak egy jabb felesleges papr. No rendben, az informatika megrte, lett ECDL vizsgm, de azok alapok voltak, olyan alapok, amiket mr azeltt is tudtam. Programozni valamirt senki nem tantott meg, holott akkor mr rgen tudtam CSS-t s PHP-t kdolni, valamint sokkal gyakorlottabb voltam kpszerkesztsben, mint brki ms. A kzpiskols trtnelem volt viszont az igazi vicc. jra meg jra ugyanazokat az esemnyeket kellett megtanulni, mint ltalnosban. Mi ez, ha nem a vilg legmksabb dolga? s a termszettudomnyos alapozk, des istenem! Kmia, fizika, biolgia, fldrajz! Rendben, elfogadom. Ekkor mr volt annyi lettapasztalata az embernek, hogy eldntse melyik rdekli egyltaln, melyikben mutat tehetsget. m ismt csak elmlet, elmlet, elmlet. Mintha knyvekre lehetne genercikat alapozni. Senki sem mondta el, hogy kirt baromi kirly biolgit tanulni… vagy fizikt, kmit. A tanrok mr gy lltak neknk, hogy lenyomjk azt a kt vet, gysem akarunk ezzel foglalkozni. k is tudtk, hogy muszj-rk. De ennek nem felttlenl kellett volna gy lennie.
Lehet, hogy ha ksbbre idztik s csak egy vet sznnak r, de az alatt az egy v alatt elmagyarzza nekem egy tanr, hogy a fizika mirt egy csodlatos s fennklt tudomny, akkor most asztrofizikt tanulnk. De nem, mert fizikn csak trvnyeket tanultunk, radsul olyanokat, amiket nem demonstrltak eltte. Nos, gy marha nehz brmit is komolyan venni. Lehet ott volt a problma, hogy valamibl tl sokat, valamibl tl keveset mutattak. Tl kevsre volt mr plda, tl sokra pedig ott a matematika. Flig objektv dolog ez, flig szemlyes. Nem nagy titok: gylltem! Soha nem voltam benne elg j, nem vitt r a llek a gyakorlsra, szmomra egyet jelentett a sikertelensggel ez a tantrgy. Szgyen, nem az, de megbuktam belle, s rettegtem, hogy mi lesz az rettsgin. Egy idszakban ugyan volt egy csodlatos tanrom, aki mellett knny volt megrteni mindent, s gy ngyes lettem, de amgy mindig csak sikertelensg rt ezzel kapcsolatban, kettesnl jobb jegyet nem kaptam, csak annl a szent asszonynl. Akkor mg nem tudtam volna megfogalmazni, hogy ez mirt pontosan felesleges. Azt sem tudtam, hogy mire hasznljam! Most mr persze tudom, hogy mire hasznlhatnm mindazt a tudst, amit megprbltak megrtetni velem. Igen, ha programoznak mentem volna, akkor most nagy gzban lennk. De nem lettem programoz, nem mentem matematika-fizika szakra, hogy tanr lehessek. Egy csom olyan dolgot kellet grcss idegessgben, erltetett temp szerint megtanulni (a mintatervet kvetni kell, baszdmeg akkor is, ha kitr a hbor!) amit ms orszgokban a felsoktatsba sznnak a dikoknak! Felsoktatsban! Integrls, meg a kis trdem kalcsa, elmehet brhov, mert ez megint csak olyan dolog, amivel maximum a haveroknak lehet felvgni, de mg k is megharagszanak rte! Sok hh a semmirt.
Mondom mindezt gy, hogy fantasztikus kzpiskolbl jvk! Ok, ez hazugsg… de az nem, hogy fantasztikus kzssgbl jvk! A kzpiskolm nem tudott felmutatni sok eredmnyt, orszgos viszonylatban htul kullogott. Aztn elindtottk a nyelvis elksztket, megjtt az osztlyunk – akik gy visszagondolva elgg kompetensek voltak – s tlnk vrta mindenki a csodt. Meg is kaptk, sorra nyertk a versenyeket. Meggyzdsem, hogy mi – szemly szerint nem n – hztuk fel a sznvonalat. Na de nem ez a lnyeg. Olyan kzssg voltunk, akik kpesek a kritikus gondolkodsra, akiknek szmt, hogy mit, hogyan s kitl tanulnak. Sokkal tbbet engedtnk meg magunknak, mint brki ms. Az osztlyfnknk pedig a vgig kitartott mellettnk. A kzpiskolm egy lepukkadt hzrsz a nyolckerben, mindenfle kisebbsg megtallhat a falai kztt (ezt, mint kisebbsgszociolgit tanult ember mondom) s nem hallottam sok jt rla. Ennek is megvoltak a maga bajai, amit a rendszer akasztott r, de egy valamiben berelte az sszes kibaszott gimnziumot s annak lenz dikjait (tisztelet a kivtelnek). Azok kztt a falak kztt voltak ember, akik megtantottak gondolkodni. A logikt nem a matematika verte bele a fejembe, hanem az, amikor a magyar tanrnm lelt velem szembe s azt mondta: Gondold t, aztn rd le. n nem rghatom a szdba az elemzst ennek a mnek. Mennyire igaza volt! Mennyire tkozottul igaza volt! Imdtam ezutn elemezni, kutatni, s amgy Szirmait is ekkora ismertem meg, az sszhang pedig fantasztikus volt. A magyar tanrnm legyen rkk ldott, mert ha nincs, ilyen vehemens ma n se lennk. Tbb olyan tanr kne… a legtbb embert leltetnm kerek asztal el, hogy nzze vgig az egyik kedvenc sorozatom, a Gokusent! Nzze csak vgig, mi mindent kellene tennie egy tanrnak, aki arra adja a fejt, hogy tant. Nem csak szpen megfogalmazott mondatokat, hanem valami hasznosat, amit hozzadhat a jellemhez. Mert a tuds hatalom, csak azt a tudst manapsg mr nem kaphatod meg. Na de itt jn a java.
rettsgi utn fejemet adtam arra, hogy lediplomzok. A szakom vlasztsba mr nem szlhattak bele a szleim, nem engedtem. Sokat gondolkodtam, hogy fiskolra menjek, vagy szakmt tanuljak, de vgl gy dntttem, hogy tvozom. Mint Charlie, n is elhagytam a vrost, elszakadtam itthonrl, ezzel pedig nem kis stressz al helyeztem a csaldom, illetve a bartnim, akik ugyanabba a pesti iskolba mentek szakmt tanulni. Tudjtok, az lett volna a knyelmes, ha velk tartok, de n tl rlt voltam. n abszolt gy vlasztottam, ahogy a szvem diktlt. Semmi logika nem volt benne. Tudtam, mi rdekel, tudtam, hogy miben vagyok j s azt is tudtam, hogy kinek a lbnyomait akarom kvetni. Ht gy ktttem n ki Nyregyhzn. Nem azrt mentem oda, mert csak oda vettek fel… azrt mentem oda, mert csak ezt a helyet jelltem be! Minden bizodalmamat, lmomat s vgyamat egy olyan vrosra, iskolra bztam, amit mg letemben nem lttam. S mit adott az iskola nekem, a sajt letemrt cserbe?
n vagyok az a lny, aki nem alszik a vizsgi eltt. n vagyok az, aki tisztessgesen megcsinlja a beadandit, nem csak kimsolja ket. igen, n vagyok, aki nem jr be az rkra, s rengeteget hinyzik kollgiumi lak ltre, de n vagyok az is, aki megtiszteli a tanrt, s nem puskzik, hanem tnyleg tanul! Tanulok, mint egy idita, br nem folyamatosan, hanem egyszerre rengeteget. Teljesen mindegy, mert msnapra gyis elfelejtem. Tbb tzezer oldal, rengeteg szakirodalom. reg s kopasz, szakllas s sz emberek knyvei, akik nem tudnak rajtam segteni! Csak a sajt nevemben beszlhetek, de tessk, taln az is valami! Itt vagyok, flig mr megtettem az utamat, ha a tanraim is gy akarjk, nem fogok flvet csszni. Teht a flidben vagyok, mgttem megannyi ra s tananyag. Elmleti tananyag. Gyakorlati volt, de elenysz. Szerintetek azt rzem, hogy szakember lennk? Nem! gy rzem magam, mint egy idita. Anett mindig azt mondja nekem, hogy mennyire okos vagyok, pedig semmihez nem rtek! Egy idita vagyok, s azt nem tallnak az reg tanraim is az orromra ktni, akik tn mr elfelejtettk, hogy az vek tettk ket rohadt mveltt, nem pedig az, hogy a tanraik szvattk ket, lenztk ket. Nos igen, nem felttlenl azt tanulom, ami rdekelt. Ha tanulom is, maximum a trtnelmt. De mit rek a trtnelemmel, rgi emberek mondsaival? Az n terletemet pldul ersen rinti az aktulis politika, a tanraim mgis belepirulnak! Nonszensz! Na ezt adta az iskola, rettegst.
Rettegst, hogy nem tanultam semmit, elfecsreltem rtkes veket az letembl, s hogy majd sehova nem tudok elhelyezkedni. Lesz egy diplomm jobb esetben, de a fejem akkor is res lesz, mert megannyi mondatot tanultam meg, nem pedig azt, hogyan kell lni a vilgban, eladni magam s vgezni a feladatomat. Remnytelensget adott, teljesen kiltstalan vagyok. Mirt? Mert a szobatrsam a tkletes ellenttem. Amit tanul, az gyakorlati dolog, ott nyomon kvethet a tuds, a fejlds s az is, hogy majd taln, ha kicsit megvltozik s jobban eltudja magt adni, akkor nagyon sikeres lehet! Mr most is sikeresebb, mint n valaha leszek. Az irnia: azt tanulja, amit gyerekkoromban n szerettem volna. Nagyon bszke vagyok r, de azt kvnom brcsak magamra is bszke lehetnk. Mindenki tudja, hogy jobb mr nem lesz, az oktatsi rendszernk egy kalap szart nem r, a kitermelt emberei pedig annyit se. A fldrajz, amit valaha annyira szerettem, mr nem ms, elmleti anyagok hatalmas lavinja, tzkerlgets, irrelevns s nem aktulis dolgok sszessge. Csodlatos, de megfradt tudomny, a tanti pedig hasonlak. Okos, intelligens, bizonyra fantasztikus szakemberek, akik viszont idsek, nem tudnak lpst tartani a vilggal s annak ignyeivel. Nagyon nehz ezt lerni, de gy rzem, gy vettem szre, s aki hasonl cipben evez, mint n, illetve nyitott szemmel jr, az szintn lthatja, hogy haldoklunk, n legalbbis biztosan. Azt hiszem, minden itt van a kis rsomban, ami megmagyarzza, hogy mirt olyan nehz diknak lenni. Tudjuk, hogy nem volt ez mindig gy, tudjuk, hogy mshol eredmnyesebben megy, s tudom azt is, hogy vannak ellenpldk, de ez itt nem Finnorszg, nem a finn csoda, hanem a magyar valsg, ami szmomra mg soha nem fjt ennyire.